Yoga er Kilden til Visdom

Yoga er kilden til dig selv og dit eget velvære

Blog

Yoga for helbredet (og kirtlernes funktion)

Opslået d. 26. november 2017 kl. 13.30

YOGA FOR HELBREDET OG KIRTLERNES FUNKTION


For overhoved at være klar til at kunne fordybe sig i enten yoga asana eller meditations teknikker, er det nødvendigt først at finde roen, trods det det kræver at være i de forskellige yoga asanas, uden at føle sig anspændt i knæ, skuldre eller opleve en mental anspændthed. Det er nødvendigt først at have arbejdet med et sind, der tumler rundt, til at kunne forblive den iagttagende der ser, og ikke lader sig fortabes i de mange strømme af underbevidste tilstande der dukker op, som ofte starter i det du bare lukker øjnene. Det er en lang – måske den længste – vej at gå, fra det liv vi lever, til at stoppe op, gentagende gange, for at følge op på hvordan vi nu igen er havnet i en tilstand vi ikke selv havde styring på. Tanker skaber stemning; indtryk og input ændre ens indre stemning og ens retning. Selv at kunne skabe og forblive i en stemning og tilstand kræver styring, det kræver selvkontrol; det kræver konstant opmærksomhed.

Men i en stresset hverdag, hvordan bliver det muligt?


Diabetes er b.la. en af mange sygdomme man har kunne konstaterer opstår på grund af kronisk stress, som påvirker hypofysens funktion og begrænser dens produktion af hormondannelse, som så også forhindre skjoldbruskkirtlen i at fungerer optimal. I 2016 blev der lavet en undersøgelse, der var baseret på, i hvor tidlig en alder vi typisk udvikler denne risiko, diabetes, for højt blodtryk og lignende sygdomme. Det viser sig at 50 % af børn i alderen 11,5 år, har for højt blodtryk, og har enten konstateret diabetes, eller er i risiko for at få det.

Sirshasana (hovedstand) har en direkte virke på hypofysen og dens overordnede (hypothalamus og hjernen), ved at forbedre blodtilførselen (og dermed oxygen) til hovedet. Derfor er det at hovedstand, kan skabe en forbedring i endokrine systemet og de mangfoldige funktioner de hver især udfører. Parvat asana (bjerg stillingen/omvendte V), hasta pada-asana (stående rygstræk), vipareet karani og andre lignende stillinger, der vender op og ned på kroppen har til dels samme effekt på hjernen og de omtalte kirtler i hals og hoved. Men der er mange der har svært ved at komme ind i en omvendtstående stilling.




Hvordan man håndterer og griber det an, med ovenstående problematikker, samt andre fysiologiske skavanker, helt fra gigt og typiske mave, øjn, knæ og andre problemer mennesket nu om dage døjer med, er et vigtgt aspektet af kilden til visdoms yogalærer uddannelse.


Med yoga som redskab, bliver du med vores professionelle yogalærer uddannelse bragt igennem en udvikling, der først og fremmest tager dig igennem 3 stadier. De 3 stadier er kort beskrevet som:

  1. At lærer kroppen og sindets styrker og begrænsninger at kende.
  2. At bringe kroppen i balance, så mentale og fysiske skavanker, stivheder og begrænsninger ikke hele tiden bremser dig på din vej.
  3. Med tiden at kunne hvile i en stilling, uden nogen form for mental eller fysisk stress, trods det det kræver at stå i selve stillingen i op til flere minutter/timer!


 Yoga asana – især pawan mukta asana – er med til at finjusterer det flow der er i kroppen og løsner op i de led, hvor vi ellers stivner pga. de forskellige faktorer der nu spiller ind – fysisk som mental. Og den kognitive træning til at kunne skelne sandt fra falsk, ligger bl.a. i ashtanga yogaens to første led, og/eller i den selviagttagende, der konstant søger sine begrænsninger og styrker som du også får redskaber til at kunne gøre dig bevidst om på yogalærer uddannelsen.


 Pawan mukta asana er øvelser der arbejder med led og frigører ophobninger af toxiner, der typisk hober sig op igennem maden vi spiser, bekymringer vi gør os osv. Pawan mukta asana er hovedsageligt et system, der arbejder med at frigøre ophobet energi – energi som med tiden er blevet til fastlåste blokeringer i form af myoser og led smerter og med tiden har skabt en begrænset bevægelighed i f.eks. nakke, håndled, knæ, ankler osv.


Pawan mukta asana, er:

  1. . Øvelser for led – den anti-reumatiske gruppe
  2.  Øvelser for mave og læn - fordøjelsen og styrke i underlivet, samt det at frigøre mange af de spændinger, der skabes af bekymringer o.l.
  3.  Øvelser der opbygger energi og giver mere overskud og vitalitet, kaldet for shakti bandha


Pawan mukta asana serien, er de mest tilgengælige øvelser, inden for yoga systemet, som de fleste kan praktisere. Som set på billedet for neden, kan du se her, hvordan vi bruger de simple yoga øvelser (PMA) for selv børn, som skal, eller går, i skole og bruger deres hænder og skuldre. Deres krop bliver udfordret med lange timers undervisning og stivhed i skuldre og selv i den nedderste del af ryggen, begynder at blive et problem, som vi på vores familie yoga hold fokuserer på.



Kategorier: Enkelte udklip fra Yoga uddannelsens kompendum

Skriv en kommentar

Hovsa!

Oops, you forgot something.

Hovsa!

De ord du har indtastet, matcher ikke den pågældende tekst. Prøv igen.

0 kommentarer