Yoga er Kilden til Visdom

Yoga er kilden til dig selv og dit eget velvære

Blog

Meditations stillinger

Opslået d. 12. november 2017 kl. 9.00

MEDITATIONS STILLINGER


Inden for yoga findes rigtig mange stillinger, som kan bruges til meditation. Lige simple er de ikke alle sammen, men hvor nogle af stillingerne er nemme og lige til for nogen, er der andre der finder umulige og foretrækker andre stillinger. Med andre ord, så handler det om, at finde sig til rette i den helt rigtige stilling, som passer din krop – typisk hofte, lænd, ankler og knæ er de mest udsatte krops dele, i de forskellige sidde stillinger. Der er nogen der må lave deres meditation, siddende på en stol, da de er alt for udfordret i kroppen, til at kunne sidde på anden vis. Og hellere sidde på en stol, og have en succesful meditation, ved at forblive i al stilhed, end at sidde og kæmpe med en krop, hele tiden skal flytte på sig, pga. utilpashed, ømhed og til tider en decideret smerte, der ender med at skabe en forværring i din krop.


Her under løfter vi derfor sløret for bare nogle enkelte, af de mange mulige stillinger, og hvad de gør godt for, samt hvad man eventuelt skal være påpasselig med. I og for sig, er alle yogastillingers skabt, med det formål, at man kan opleve dybde og ro – også i de mere akrobatiske anlagte versioner. Yoga er på ingen måde akrobatik, men forveksles ofte med det, da de kan se meget avanceret ud. Men uden at finde roen i stillingen, roen i hver en muskel, der ikke bruges, og selv i de muskler og led der udfordres, også at finde ro her.


OBS. Der følger ingen instruktion med, om hvordan du kommer ind i stillingerne, eller hvordan du finder dig til rette i dem, da dette bør blive undervist af en kompetent instruktør!


VAJRA-ASANA


Vajra asana er at sidde på hælende og underbenende.

Denne stilling støtter den naturlige linje i ryggen. Den gør det muligt at sidde over længere tid af gangen, uden at blive træt i lænden. Det der udfordres her er benende. Så har du skavanker med knæ eller ankler, vil du opleve denne stilling enten umulig, eller al for udfordrende.


Selve stillingen formår, som padmasana (lotus stillingen), at forbedre forbrændingen i kroppen og kontrollere og “kanalisere” den seksuelle energi. Det er en af de stillinger, vi selv brugte for vores børn, helt fra spæd, da stillingen – uanset om du er i den ældre kategori eller yngre – formår at skabe en ro i maven. Maven og de indre organer slapper af og gør at fordøjelsen forbedres. Så selv efter et måltid – især hvis der er ubehag i maven, efter et måltid – kan denne stilling gøre gavn. Ud over det, udvides blodkarende i benende, og er med til at skabe den samme effekt, som en løbetur, blot stillesiddende. Det mindsker risikoen for blodprop i benende og stimulerer nervecentrende fra halebenet og de nederste kirtler, og har navnet vajra, som betyder thunder bolt, eller torden lyn, fordi den åbner op for det centrale nervesystem.


SUKHA-ASANA


Sukha-asana er en af de nemmeste stillinger, næst efter stolen!

Sukha-asana betyder “den glade stilling” og er ingen anden stilling ind den velkendte skrædderstilling. Stillingen giver dog ikke lige så god støtte til lænd og ryg, som så mange af de anviste stillinger gør, men er med til – over kort periode – at skabe en nem og komfortabel stilling.

Den er bedst anvendt med en meditations pude eller en stram sammenrullet måtte, som vist på billedet. Det vigtigste her, er at knæ, ankler og hofte får den rigtige støtte, evt. med en pude ind under et løftet knæ. Et løftet Knæ fra jorden, skaber en ulige fordeling af vægten, som belaster lænden og dermed typisk skaber spændinger i overkroppen.


DHYANA VEERA ASANA


Dhyana (meditation) Veera (helt) asana (stilling) er som vajra-asana en stilling der er nem at sidde i, over længere tid af gangen, da der er god støtte til lænd og dermed også overkroppen. Stillingen påvirker underlivet og styrker dette område og strækker ydersiden af lårene og kan samtidig fjerner uro i benene, for folk der er besværet med syre i benene o.l.


VEERA ASANA


Veera asana betyder heltens stilling. Men kaldes typisk for filosofferens eller den tænkenes stilling.

Stillingen laves fra vajra asana af. Stillingen skaber balance i sindet og forøger koncentrations evnen og skaber fysisk og mental ro over ganske kort tid. Stillingen er god for selv leveren, nyrerne, kønsdelene og mavens organer.

Kan man ikke sidde i stillingen, som anvist, kan man sidde på en fast pude med det ene ben foran kroppen, og det andet som anvist.



Kategorier: Yoga

Skriv en kommentar

Hovsa!

Oops, you forgot something.

Hovsa!

De ord du har indtastet, matcher ikke den pågældende tekst. Prøv igen.

0 kommentarer